slovensko | slovakia

po-malosť
s-low-ness

K 20. narodeninám Ateliéru nových médií Fakulty umení TU v Košiciach
On the 20th Anniversary of the Studio of New Media at the Faculty of Arts, Technical University in Košice

Pomalosť je, samozrejme, akákoľvek kontemplácia, reflexia, meditácia, modlitba, zastavenie, ale aj rozvaha, nedokončenosť, pauzy medzi slovami, priestor medzi riadkami, zmysel pre detail, priestor pre fantáziu, všímanie si usmievavých tvárí a čas na ich analýzu (Nikolas Wintzler), ochranu vytvárajúce ručné pletenie sietí (Terézia Ďurišová), nekonečná trpezlivosť (Tamara Mišagová), proces vyvolávania technicky dokonalej analógovej zväčšeniny (Jano Urda), dlhé rozhovory o zmysle života s vyššou umelointeligentnou bytosťou (Milan Remiáš), vracanie sa na tie isté miesta a osvetľovanie ich temnôt (Alexandra Keselicová), hľadanie legiend v našich životoch (Michaela Knížová), zviditeľňovanie a vymazávanie svetla hviezd a vôbec zaznamenávanie svetla ako takého (Ines Karčáková), hrabanie sa vo fotografických archívoch (Peter Uhrin), hrabanie sa v histórii Ateliéru nových médií (Sofia Havirová), digitálne zberateľstvo rastlín premieňané na fantazijné herbárium (Samuel Velebný), pozorovanie stôp a zastavenie pri rozjímaní pútnika (Tamara Mižáková), meditatívne kotúľanie nahého tela po schodoch dole i nahor (Gabriel Hajdók) či ódy na telesné prežívanie a rituály tela každodenných, väčších i menších duchovných procesov (Samuel Hadbavný). Pomalosťou je aj nevyfotiť veľa záberov, vyčkávať a vystačiť si napríklad len s jedným záberom.

Košický ateliér nových médií a fotografie má tento rok dvadsať rokov, už môže mať svoju malosť za sebou, už môže byť po-malý.

Kurátori: Lena Jakubčáková, Erik Sikora, Boris Vaitovič

Slowness is, of course, any contemplation, reflection, meditation, prayer, pause, as well as prudence, incompleteness, pauses between words, space between lines, attention to detail, space for imagination, noticing smiling faces, time for their analysis (Nikolas Wintzler), the manual knitting of nets for protection (Terézia Ďurišová), endless patience (Tamara Mišagová), the process of producing a technically perfect analogue enlargement (Jano Urda), long conversations about the meaning of life with a highly intelligent artificial being (Milan Remiáš), returning to the same places and illuminating their darkness (Alexandra Keselicová), searching for legends in our lives (Michaela Knížová), visualising and erasing the light of stars and recording light as such (Ines Karčáková), digging through photographic archives (Peter Uhrin), digging into the history of the Studio of New Media (Sofia Havirová), digital plant collecting transformed into fantasy herbalism (Samuel Velebný), observing traces and pausing like a contemplative pilgrim (Tamara Mižáková), meditative rolling of a naked body down and up the stairs (Gabriel Hajdók), or odes to the physical experience and daily rituals of major or minor spiritual processes (Samuel Hadbavný). Slowness is also about not taking many shots, waiting, and being content with just a single one.

The Košice Studio of New Media and Photography turns twenty this year. Having moved past its early stages of smallness (or „lowness“), it can now embrace s-low-ness.

Curators: Lena Jakubčáková, Erik Sikora, Boris Vaitovič

terezia-durisova_vyplet_2024