sVETové prírodné dedičstvo
world natural heritage

vladimír kampf

DUNAJ NEMÁ PRAMEŇ
THE DANUBE HAS NO SOURCE

Fotografie Vlada Kampfa rozprávajú príbeh o rieke, v skutočnosti však láskavo a s citom hovoria o človeku. Je to pohľad skúseného reportéra, ktorý vie, čo chce povedať. Jednoducho a priamočiaro smeruje k podstate bez zbytočnej opisnosti, zavádzajúcich odbočiek a hľadania krásy tam, kde v skutočnosti nie je. Môže si to dovoliť. Prechodil a preplával Dunaj nespočetne veľakrát, odžil si na ňom a v ňom kus života. Neviem o inom človeku, ktorý by rieku a jej okolie poznal lepšie a to z každého pohľadu. Preto je jeho videnie autentické a obrazy uveriteľné. Je to poctivá novinárska fotografia, aká sa dnes už vidí len zriedkavo. Koncepčná, informačne hodnotná, obrazovo vynikajúca, veľakrát s duchovnou nadhodnotou. Taká, kde sa do strohej reči žurnalistiky občas pripletie aj čosi vizuálne nadpozemské. Je to ako keď oko vníma, akoby spadnutý list opäť vyletel na konár. A hlava na chvíľu prijme, že to tak naozaj mohlo byť. Až o chvíľu sa ukáže, že to bol vták, ktorý vzlietol do koruny. Lenže, bolo to skutočne tak? Vladove obrazy vyvolávajú pocity. A pocit, ten otvára cestu fantázii a otázkam. Vtedy je fotografia dobrá. Lebo dovidieť ďaleko a dôjsť tam nie je to isté.

Alan Hyža, kurátor výstavy
 

Vlado Kampf’s photographs tell a story about a river, yet in fact, they speak kindly and affectionately about people. His perspective is that of an experienced reporter who knows exactly what he wants to convey. He leads us to the essence simply and straightforwardly, without unnecessary descriptiveness, misleading digressions, or without seeking beauty where it does not exist. He can afford this approach because he has crossed and swum the Danube countless times, living part of his life on and in the river. I do not know anyone else who knows the river and its surroundings better in all aspects. Therefore, his perspective is authentic, and his images are believable.
It is honest journalistic photography that is rarely seen today: conceptual, valuable in terms of information, visually excellent, and often with a spiritual added value. Sometimes, something visually otherworldly enters the strict language of journalism. It is as if the eye perceives a fallen leaf flying back up to a branch. The mind momentarily accepts that it could have happened, only to realise it was a bird flying into the canopy. But was that really the case? Vlado’s images evoke feelings, and those feelings open the way to fantasy and questions. That is when photography is truly good because seeing far and getting there are not the same thing.

Alan Hyža, curator

dunaj 01