výstavy mimo bratislavy
exhibitions outside bratislava
irena blÜhová
BLÜHOVÁ 120
„Zazvoním, dvere mi otvára pôvabná, príjemná postaršia žena. A hneď v predsieni sa ocitnem v zajatí sveta fotografie.“ Týmito slovami opísala svoje dojmy pri návšteve bytu Ireny Blühovej na Tolstého ulici v Bratislave v júli 1989 spisovateľka Ľubomíra Miháliková. Takmer všetky steny bytu totiž pokrývali originály a kópie pozitívov Ireny Blühovej vytvorené počas viac nežvyše päťdesiatich rokov jej aktívnej fotografickej kariéry. Známe medzivojnové sociálno-kritické snímky, experimenty zo študijných čias na Bauhause v Dessau, ale aj etnografické dokumenty jarmokov, trhov a procesií sa husto natesnané k sebe vizuálne prelínali s početnými portrétmi Blühovej bývalého partnera, maliara Imra Weinera-Kráľa, a tiež s neskorými cyklami prírodných úkazov.
Inštalácia fotografií okolo pôvodného súboru na výstave spočíva v stopovaní, následnom zoskupovaní a prepájaní motívov v diele Ireny Blühovej naprieč desaťročiami, čo ponúka nový pohľad na jej životné dielo.
„I ring the bell and the door is opened by a charming, pleasant elderly woman. And right in the hallway, I find myself captivated by the world of photography.“ With these words, writer Ľubomíra Miháliková described her impressions during a visit to Irena Blühová’s flat on Tolstého Street in Bratislava in July 1989. Almost all the walls in her flat were covered by the originals and copies of Irena Blühová’s positives created during more than fifty years of her active photographic career. Her famous interwar socio-critical photographs, experiments from the times of her studies at the Bauhaus in Dessau, as well as her ethnographic documents of fairs, markets and processions were visually intertwined with numerous portraits of Blühová’s former partner, painter Imro Weiner-Kral, and with late cycles of natural phenomena.
The installation of the photographs around her original exhibition series thus consists in tracing and subsequent grouping and interlinking of the motifs of Irena Blühová’s pictures throughout decades, which offers a new perspective of her life’s work.