Slovensko | slovakia

o tradícii a jej spodných prúdoch
about tradition and its undercurrents
ROBERT BIELIK, RUDOLF FILA, KLAUDIA KOSZIBA

VÝBER Z DIEL AUTOROV | SELECTED AUTHORS’ WORKS

Palimpsestická povaha má od kosti náturu byť rukopisom viac razy zapísaným na jednom – čiže znovu a znovu – prepisovanom podklade. Táto knižka by sa mala v prevažnej miere venovať médiu fotografie a jeho pravdivostným, krásnym a vznešeným aspektom. Nazdávam sa zároveň, že otázku, či je fotografia (fotografický obraz) umením, si nikto súdny nepoložil ozaj už dlhé, dlhé desaťročia. Práve naopak. Od chvíle uvedomenia si významu gotického zenitového svetla a dialogického rázu moderného obrazu, čiže vo chvíľach zdôraznenej orientácie na individualitu človekovho údelu a jeho zdôraznenej osobitosti až po (avantgardistickú) vášeň pre (svoj) štýl sme svedkami rastúcej kompetencie fotografického obrazu. Kvôli jej pravdivostným, krásnym a vznešeným aspektom.
 
Juraj Mojžiš, kurátor

The palimpsestic nature of photography carries the essence of a manuscript that has been written and rewritten multiple times, layer upon layer. This book is primarily dedicated to exploring photography as a medium, focusing on its truthful, beautiful, and sublime qualities. Moreover, the question of whether photography – or the photographic image – is art has not been a matter of debate for anyone with discernment for many decades. Quite the contrary. From the recognition of the Gothic zenith light’s significance and the dialogical nature of modern imagery – moments that highlight an emphasis on the individuality of human destiny and its unique particularity – through to the (avant-garde) passion for personal style, we have witnessed the growing authority of the photographic image due to its truthful, beautiful, and noble characteristics.

Juraj Mojžiš, curator

Mojzis_kniha_O tradicii a jej spodnych prudoch